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Crowd sourcing

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多世代が参加する社会貢献型クラウドソーシングを持続可能なものにするために、ワーカーのモチベーションを解明することは重要である。「みんなでデイジー」は視覚障害者のための音声読み上げ図書(DAIZY図書)の作成段階における光学文字認識結果をクラウドソーシングで校正するものであり、2013年10月の正式リリース以来2年以上に渡って計537名が17,209,358件の図書校正タスクを達成した。そのシステムログとアンケート結果から以下のことが分かった。 •社会貢献型クラウドワーカーは全体としては内発的動機付けを重視しており、中でもタスク自律性、社会貢献、スキル適合度が重要項目として挙げられた。 •ワーカーを年齢別で見ると、60歳未満でのみ個人的成長を重視していた。クラウドソーシングのマイクロタスクは個人的成長が目的ではないので、高齢者の方が作業に向いている。実際に全体の34%が高齢者であるものの、作業の61%を行っていた。次に作業量別でグループ分けすると、パフォーマンスの高いワーカーほど、社会的より個人的動機付けを重視する傾向にあり、ゲーミフィケーション要素への注目が大きかった。トップパフォーマーは全体の4%ながら85%の作業を行っていた。前半のグループほど高齢者の比率が高かった。 •ゲーミフィケーション要素の中では、コミュニティの社会貢献度の可視化が最も高評価だった。作業量の多い人ほど個人データの可視化について高評価だった。ゲーミフィケーション要素導入前後3週間の作業ログを比較すると、要素を認識していた人では過半数の作業量が増加したが、認識していなかった人では変化がなかったことから導入には効果があると推測された。

It is important to elucidate worker motivation in order to make multigenerational socially-contributing crowdsourcing sustainable. Minna de Daisy" is a crowdsourced proofreading service for optical character recognition results in the creation phase of speechreading books for the visually impaired (DAIZY books), and a total of 537 people have completed 17,209,358 book proofreading tasks over the two years since its official release in October 2013. The system has been used for more than 2 years since its official release in October 2013. The system logs and survey results revealed the following -Socially engaged crowdworkers as a whole were more concerned with intrinsic motivation, with task autonomy, social contribution, and skill fit as the most important items. -When looking at workers by age, personal growth was important only for those under 60 years old. Crowdsourcing microtasks are not about personal growth, so older workers are better suited to work with them. In fact, while 34% of all workers were older, they performed 61% of the work. Next, when grouped by workload, the higher performing workers tended to focus more on personal motivation than social, with greater attention to gamification factors. The top performers did 85% of the work while the bottom performers did 4% of the total work. The first half of the group was more likely to be older. -Visualization of the community's social contribution was the highest rated gamification element. The more work was done, the higher the rating of the visualization of personal data. Comparing the work logs for the three weeks before and after the introduction of the gamification elements, the majority of those who were aware of the elements increased their workload, while those who were not aware of the elements did not change their workload, suggesting that the introduction of the elements was effective.

関連論文

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有田 祥馬, 檜山 敦, 井床 利生, 小林 正朋, 廣瀬 通孝,

"高齢者層の多い社会貢献型クラウドソーシングにおける動機付けに関する分析", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, pp.251-261, Vol.21, No.2. 2016.

"An Analysis of Motivation in Social Contribution Crowdsourcing with a Large Elderly Population," Transactions of the Virtual Reality Society of Japan, pp. 251-261, Vol. 21, No. 2. 2016.

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Takahiro Miura, Shoma Arita, Atsushi Hiyama, Masatomo Kobayashi, Toshinari Itoko, Junichiro Sawamura, Michitaka Hirose,

"Work motivating factors of the communications in a crowd-powered microvolunteering site", 18th International Conference on Human-Computer Interaction, Tronto, Canada, 2016.7.

"Work motivating factors of the communications in a crowd-powered microvolunteering site", 18th International Conference on Human-Computer Interaction, Tronto, Canada, 2016.7.

プレスリリース

日本点字図書館、日本IBM・東京大学らの協力でクラウドソーシングとオープン・コミュニティを活用した「アクセシブルな電子書籍製作実験プロジェクト」を実施

Japan Braille Library, in cooperation with IBM Japan, the University of Tokyo, and others, conducts "Experimental Project for Accessible E-book Production" using crowdsourcing and open community.